lørdag den 9. november 2013

Efterår i min have

Jeg har ikke posted et indlæg længe, men har da jævnligt taget billeder i haven. Nogle af billederne er fra oktober måned, og nogle fra i går i det flotte solskin.

Viburnum

Tobakspibeplante

Koreansk fjerbusk

Asters

Jeg har flyttet rhododendronbedet over mod terrassen. Problemet er, at der har stået et meget stort ahorntræ som vi fik fældet. Men rødderne er endnu i jorden, og det gør det svært at plante noget større. Derfor fik jeg ikke plads til den sidste rhododendron. Den står nu tilbage i det gamle bed indtil foråret, hvor min søster Jette får lov at få den med hjem.




På det sidste billede kan man også se min magnolia. Jeg ved godt den ikke kan lide at blive flyttet, men nu får den en sidste chance. Jeg fik den til min 40 års fødselsdag, altså for 10 år siden, og den har kun blomstret 1 gang!!!! Det er en soulangiana. Nogen der ved hvad problemet kunne være?

Her er mine nye æbletræer, et Rød Aroma og et Discovery. De har fået beskyttelse på stammerne mod rådyr.




Mine benved som jeg har en lang række af står og lyser så smukt.



Til sidst en meget smuk regnbue. Dette er udsigten fra mit køkkenvindue.



13 kommentarer:

  1. Hej Gitte.Dejligt med et nyt indlæg fra dig.Og hvor er dit nye rhodo bed blevet flot.Hvad har du mere sat i bedet?
    Glæder mig til foråret når jeg skal have den store rhodo fra dig.
    Det bliver spændende hvornår i får de første æbler fra jeres nye træer.
    Og benved har bare de smukkeste farver.
    Men det smukkeste er da den flotte regnbue.
    Vi har været på bogmesse i Bella Centret idag.......og fik slæbt en del bøger med hjem.
    Knus Jette

    SvarSlet
  2. Det er nogle fine farver i din efterårshave.
    Benved findes i mange smukke udgaver, din hører da til blandt dem, helt sikkert.

    SvarSlet
  3. Det bliver smukt til foråret, når dit rhododendronbed blomstrer omkring terrassen. Tror du magnoliaen fejler noget, hvis blade og grene ser friske ud? Kunne det ikke ret og slet være et spørgsmål om tålmodighed? Den bliver ikke sjældent sat alvorligt på prøve.

    SvarSlet
  4. Hej Gitte
    Jeg tror også, Marie har ret. De kan være meget længe om at blomstre. Noget af det første jeg købte til min have var en magnolia, den ville ikke blomstre. Af andre årsager blev den flyttet, nu er den endelig begyndt at blomstre, så lad os håbe, din også gør det. Godt Jette kan få glæde af din rhodo, når du ikke selv kan have den.
    Din Viburnum har flotte efterårsfarver, flot hegn med benved, de er så fine med bær, jeg har en enkelt af dem.

    SvarSlet
  5. Hej Gitte
    Dejlige billeder fra din efterårshave.
    Benved er så fin, dem kan jeg godt bliver misundelig på ;o)

    SvarSlet
  6. Your fall garden is gorgeous and so is your home. I look forward to seeing more of your home!

    SvarSlet
  7. Hej Gitte. Det var nogle rigtig gode billeder af efterårshaven. Der er mange smukke farver i din have lige nu. Jeg kunne også godt lide billedet med regnbuen.

    SvarSlet
  8. Skønne efterårsstemninger og en skøn udsigt du har... :o)

    SvarSlet
  9. Wonderful rainbow! What is that tree with the pink and orange berries?

    SvarSlet
    Svar
    1. Its a small tree called Euonymus Europaeus. It has lovely fall colours, and these funny fruits in pink and orange.

      Slet
    2. There is a very similar North American tree called Euonymous americanum, which we also call Strawberry Bush or Eastern Wahoo (is that a great name or what?).

      Slet
  10. Sikke dejlige billeder fra din efterårs have.
    Vi har også både en Aroma og en Discovery, begge to rigtig gode æbler. Jeg har lige lavet gele af nogle Discovery, de er ikke så gode til at holde sig så vi kan vist ikke nå at få dem spist.
    de der benvend ser bare godt ud.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
  11. You have make beautiful photos, Gitte!
    Greetings from Holland, RW & SK

    SvarSlet